وبلاگ سایت همراه مشاور

اشتراک مطالب در وبلاگ همراه مشاور

وبلاگ سایت همراه مشاور

اشتراک مطالب در وبلاگ همراه مشاور

  • ۰
  • ۰

گواهی ارزش افزوده

مقدمه

گواهی ارزش افزوده مدرکی است که به برخی افراد و شرکت ها این اجازه را می دهد که مبلغی بیش تر از قیمت واقعی کالا از مصرف کننده دریافت نموده و آن را به دولت بپردازند. اما قبل از این که به توضیحات کلی در مورد نحوه دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم، ابتدا باید خود عبارت ارزش افزوده را بیش تر توضیح دهیم. شما زمانی که کالایی را دریافت کرده و بهای آن را می پردزاید، در واقع دارید مبلغی بیش از قیمت واقعی آن پرداخت می کنید. تفاوت قیمت واقعی با مبلغ پرداختی توسط شما یا خریدار و مصرف کننده را ازش افزوده می گویند. حال راحت تر می توانید معنای گواهی مالیات بر ارزش افزوده را درک کنید. اما شاید هنوز هم این سوال را داشته باشید که چرا باید قیمتی بیش از بهای تمام شده کالا پرداخت کنید. هم چنین این گواهی های به چه کسانی تعلق می گیرند و اصلا نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده به چه صورت است.

گواهی ارزش افزوده

در ابتدا باید بگوییم که ارزش افزوده در واقع به عنوان یک مالیات بر روی اجناس محاسبه شده و از شما دریافت می شود. این مالیات در نهایت به دولت داده خواهد شد و جوری نیست که به خود تولیدکننده کالا یا هر یک از واسطه ها برسد. بنابراین، کسانی که دارای گواهی مالیات بر ارزش افزوده باشند، تنها می توانند این مقدار را بر روی کالاها اضافه کرده و از خریدار دریافت نمایند. به این ترتیب، ارزش افزوده توسط دارندگان گواهی ارزش افزوده بر روی قیمت کالا اضافه شده، از خریدار و مصرف کننده نهایی دریافت شده و به حساب دولت واریز می شود. اما نکته مهم که هنوز هم آن را بیان نکرده ایم این است که نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده به چه صورت بوده و چه کسانی می توانند این گواهی را دریافت کنند. در ادامه به طور کامل این موضوع را برای شما توضیح خواهیم داد تا هیچ گونه ابهامی در این مورد نداشته باشید.


 

گواهی ارزش افزوده چیست

حال که یک آشنایی کلی با گواهی ارزش افزوده و خود این عنوان به دست آورده اید، می خواهیم به صورت جزئی و دقیق به این گواهی بپردزایم. همان طور که گفتیم، ارزش افزوده بر روی تمامی کالاهای گوناگون اعمال شده و در نهایت با عنوان مالیت بر ارزش افزوده به حساب دولت واریز می شود. اما نقش گواهی مالیات بر ارزش افزوده هم دقیق در همین میان مشخص می شود. این گواهی مدرکی است که به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی این اجازه را می دهد که بر روی کالاهای مختلف ارزش افزوده اضافه کنند. در واقع هر فرد و یا شرکت خاص تنها زمانی مجاز به اضافه کردن ارزش افزوده بر روی کالایی می باشند که نسبت به دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده اقدام کرده باشند. این گواهی در برخی موارد گواهینامه ارزش افزوده هم نامیده می شود که هر دو یکسان بوده و یک منظور را می رسانند.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

نکته مهم که در این مورد وجود دارد، نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده است. چرا که هر فرد حقیقی و حقوقی که قصد اضافه کردن ارزش افزوده بر کالای خاصی را داشته باشد باید این گواهی را هم دریافت کند. برای این کار لازم است نسبت به ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی اقدام شود. جهت ثبت نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده هم باید مراحل خاصی طی شده و به سایت مخصوص به آن مراجعه نمایید. با توجه به این که گواهی ارزش افزوده از اهمیت بسیار بالایی برای قشر زیادی از کشور برخوردار است، ما در این جا نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. پس اگر شما هم در دسته افرادی قرار می گیرید که برای کار خود نیاز به گواهی مالیات بر ارزش افزوده دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه ثبت نام آن را برای شما بیان کنیم.

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

 

به کانال تلگرام ما بپیوندید

به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

حال که با کارایی گواهی مالیات بر ارزش افزوده آشنا شده اید، می خواهیم نحوه دریافت آن را هم برای شما بیان کنیم. زیرا همان طور که می دانید، تمام اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی ها و شرکت ها برای این که بتوانند بر روی کالاهای مختلف ارزش افزوده بگذارند، باید این گواهی را داشته باشند. ما در این جا نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده شرکت ها و هم چنین دریافت گواهی ارزش افزوده اشخاص حقیقی را برای شما توضیح خواهیم داد. برای این کار باید مراحل ثبت نام در سایت مورد نظر که برای این کار تدارک دیده شده است را طی کنید. بعد از تکمیل پرونده مالیاتی و وارد کردن اطلاعات لازم از این طریق می توانید نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده از سامانه اقدام نمایید.

برای این که شما بتوانید به راحتی نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده از سایت اقدام نمایید، ما در این جا مراحل ثبت نام را به طور کامل برای شما آورده ایم. این مراحل جهت دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده شامل موارد زیر می شوند.

  1. ۱ابتدا باید نشانی اینترنتی سامانه مورد نظر برای گواهی مالیات بر ارزش افزوده یعنی www.evat.ir را در مرورگر خود جست و جو نمایید.

    www.evat.ir

  2. ۲بعد از بالا آمدن نتایج اولین سایت با همین آدرس و عنوان «درخواست گواهینامه ثبت نام _ ارزش افزوده» را انتخاب کرده و وارد شوید.

    درخواست گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده

  3. ۳در ادامه صفحه اول سایت مورد نظر را مشاهده خواهید کرد. باید نام کاربری و رمز عبور خود را در پنجره سمت راست صفحه وارد نمایید. سپس کد امنیتی را در کادر مربوطه قرار داده و بر روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک نمایید. 

    گواهی مالیات بر ارزش افزوده

     نکته : توجه داشته باشید، درصورتی که شما قبل در سامانه ثبت نام خود را تکمیل کرده باشید، نام کاربری و رمز عبور به شما تعلق گرفته است. اما در صورتی که تا کنون در این سامانه ثبت نام نکرده باشید، برای دریافت نام کاربری و رمز عبور باید بر روی لینک «مراحل انجام ثبت نام» که در قسمت بالا و سمت راست صفحه قرار دارد کلیک نمایید. بعد از انجام ثبت نام، دریافت نام کاربری و رمز عبور خواهید توانست مراحل لازم برای تهیه گواهی مالیات بر ارزش افزوده را ادامه دهید.

  4. ۴بعد از این که نام کاربری و رمز عبور خود را در کادر مربوط قرار داده و گزینه «ورود» را کلیک کردید، به صفحه جدیدی مانند شکل زیر وارد خواهید شد. در این صفحه باید از منوی سمت راست گزینه «درخواست گواهینامه ثبت نام» را بزنید

    نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

  5. ۵در ادامه صفحه دیگری برای شما باز خواهد شد که باید دو مورد «کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی» و «توضیحات جهت درخواست گواهینامه» را وارد نمایید. بعد از وارد کردن این اطلاعات باید گزینه «ثبت درخواست» در قسمت پایین صفه را کلیک کرده تا فرآیند دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی برای شما انجام شود.

    ثبت درخواست گواهینامه ارزش افزوده

  6. ۶در نهایت مراحل تهیه گواهی مالیات بر ارزش افزوده به اتمام رسیده و اطلاعات شما در یک صفحه نمایش داده خواهد شد. این اطلاعات شامل نام، نالم خانوادگی، کد ملی، کد اقتصادی، آدرس و شماره پیگیری می شود. این امکان برای شما فراهم است تا از این صفحه پرینت بگیرید. بهتر است این کار را انجام داده و تا دریافت گواهی آن را نزد خود داشته باشید

در این بخش نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده با کد ملی را به طور کامل برای شما توضیح دادیم. با انجام این مراحل و ثبت اطلاعات، طی چند روز گواهی شما صادر گردیده و توسط پست برای شما ارسال خواهد شد. این گواهی به آدرسی که در سامانه کد اقتصادی شما ثبت شده است، فرستاده می شود.

 

بیشتر بخوانید: ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده

 

مدارک لازم برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

در بخش قبل مراحل ثبت نام و نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را برای شما بیان کردیم. بنابراین اکنون می توانید با مراجعه به سایت مربوطه ثبت نام خود را تکمیل نمایید. اما نکته مهم دیگر در این مورد، مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده می باشد. شما برای این که این گواهی را دریافت کنید لازم است یک سری مدارک را در دست داشته باشید. برخی از این مدارک برای ثبت نام اولیه و برخی دیگر برای مراحل پایانی ثبت نام مورد نیاز است. ما در این جا مدارک لازم برای هر کدام از این مراحل را برای شما بیان خواهیم کرد تا قبل از اقدام به ثبت نام، نسبت به جمع آوری آن ها اقدام نمایید. به این ترتیب، در هنگام ثبت نام برای گواهی مالیات بر ارزش افزوده با مشکلی مواجه نخواهید بود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه گواهی ارزش افزوده

  •  کد اقتصادی
  •  کد پستی دفتر یا محل فعالیت
  •  آدرس و کد پستی پیمانکار
  •  کپی مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت

  •  گواهی فعالیت یا نام شرکت در سامانه رتبه بندی

  •  آگهی مربوط به تاسیس شرکت و تغییرات ایجاد شده در شرکت در صورت وجود

  •  وکالتنامه

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مراحل پایانی گواهی ارزش افزوده

  •  کد اقتصادی
  •  مدارک شناسایی همه اعضای شرکت
  •  نام بانک شرکت
  •  نام شعبه بانک
  •  شماره حساب
  •  کد شعبه
  •  تلفن و آدرس هیئت رئیسه شرکت
  •  آگهی تغییرات شرکت در صورت وجود

 

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

 

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

نکته مهم دیگر در مورد گواهی مالیات بر ارزش افزوده مهلت اعتبار آن می باشد. در صورتی که شما تمام مدارک لازم برای دریافت این گواهی را فراهم کرده، مراحل انجام این کار را هم طی کنید و در نهایت گواهی ارزش افزوده خود را دریافت نمایید، بعد از مدتی مجددا اعتبار آن به پایان خواهد رسید. این گواهی ها به طور معمول با تشخیص حوزه مالیات به صورت 6 ماهه و یک ساله برای افراد متقاضی صادر می شود. بنابراین، مهلت اعتبار آن ها 6 ماه یا یک سال است. در نتیجه، بعد از به پایان رسیدن این مهلت باید نسبت به تمدید گواهی اقدام شود. این کار باید توسط خود فرد حقیقی یا شخص حقوقی انجام گیرد. در بخش های قبل ما نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را برای شما توضیح دادیم. در ادامه نحوه تمدید آن را هم برای شما بیان خواهیم کرد تا در صورت نیاز به تمدید این گوهی با مشکلی مواجه نباشید.

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 

نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

همان گونه که اشاره کردیم، در بیش تر موارد گواهی مالیات بر ارزش افزوده دارای یک مهلت اعتبار مشخص است که به طور معمول 6 ماه یا یک سال می باشد. بعد از به پایان رسیدن مهلت اعتبار این گواهی باید نسبت به تمدید آن اقدام شود. البته این موضوع زمانی لازم است که نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده دائمی اقدام نشده باشد. به هر حال، از آن جایی که موضوع تمدید گواهینامه ارزش افزوده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، ما در این جا مراحل انجام آن را برای شما توضیح داده ایم تا بدون هیچ گونه مشکلی بتوانید نسبت به تمدید گواهی ارزش افزوده خود اقدام نمایید. برای این کار هم نیاز به پیمودن مراحلی وجود دارد که تا حدی شبیه به نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده می باشند. در ادامه مراحل انجام این کار را برای شما بیان می کنیم.

 

  1. ۱ابتدا باید وارد سایت مربوطه به نشانی اینترنتی www.evat.ir بشوید.
  2. ۲با ورود به این سامانه صفحه ای مانند شکل زیر را مشاهده خواهید کرد که باید در پنجره سمت راست آن نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و بر روی گزینه « ورود به سامانه» کلیک نمایید.

    نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

  3. ۳بعد از وارد شدن به سامانه باید از منو سمت راست، بر روی گزینه «درخواست گواهینامه ثبت نام» کلیک نمایید.

    دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

  4. ۴سپس پنجره دیگری باز خواهد شد که باید در ان کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی و توضیحات جهت درخواست گواهینامه را وارد کنید. این مراحل برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده هم به همین شکل بود. اما نکته مهم برای تمدید گواهی ارزش افزوده این است که در این مرحله باید تیک مروبط به گزینه «دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم» در قسمت پایین پنجره مورد نظر را بزنید. باز زدن این تیک کادر جدیدی ایجاد می شود که باید در آن اطلاعات مربوط به آخرین گواهینامه خود را وارد نمایید. در نهایت گزینه «ثبت درخواست» را بزنید تا درخواست تمدید گواهی مالیات بر ارزش افزوده شما ثبت شود.

    مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

  5. ۵در انتها به شما یک کد پیگیری تعلق گرفته و امکان چاپ درخواست فراهم خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: tax.gov.ir

منبع : گواهی ارزش افزوده

  • ۰۰/۰۶/۲۸
  • hamrah moshaver2020

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی